Необхідно:
- - любити свою роботу й учнів, яких вам довірили навчати й
- виховувати;
- - не дискредитувати свій авторитет – він повинен бути незаперечним;
- - посміхатися, особливо працюючи зі слабкими учнями;
- - постійно стежити за своїм мовленням;
- - бути добрим, але не добреньким; вимогливим і чесним щодо всіх учнів;
- - постійно дізнаватись щось нове із книг, журналів, телебачення,
- Інтернету; якнайбільше розповідати учням на уроці, не боючись, що вони
- не зрозуміють;
- - крім традиційних форм роботи, використовувати сучасні технології, не
- забуваючи про досвід учителів-новаторів, ноу-хау в роботі;
- - працювати під гаслом “Класна робота в зошиті учня не повинна мати
- помилок”;
- - розвивати в собі важливу якість – вислуховувати учня до кінця, не
- підказуючи, не підводячи учня до правильної відповіді підказками;
- - не давати учням контрольних робіт, знаючи, що половина класу не
- впорається;
- - не демонструвати свою любов до окремих учнів;
- - пробачати витівки, не нагадувати наступного дня учневі про те, що
- трапилося;
- - нічого не забувати, щоб діти не могли сказати: “А Марія Іванівна забула”;
- - у жодному разі не висловлюватися про колег погано, не критикувати їх у
- присутності учнів;
- - співпрацювати із батьками як помічниками у роботі, не скаржитися їм
- принагідно на їх дітей;
- - одягатися ошатно, зі смаком, частіше змінювати робочий костюм;
- - намагатися працювати без негативних оцінок, адже такі оцінки вчитель
- ставить самому собі за невміння навчити;
- - не боятися брати участь у різноманітних конкурсах;
- - знати, чого вчити та як найкраще вчити;
- - завжди відстоювати своїх дітей, а не сварити їх привселюдно – це ваші
- діти, а ви – їхня шкільна мама;
- - ніколи не дозволяти дітям пліткувати про батьків, і самому також не
- сварити батьків при дітях;
- - пам’ятати, що кожний з учнів – це унікальна й неповторна особистість;
- - не забувати, що учень – не “чистий аркуш паперу”, а особистість, яка має
- власний життєвий досвід, свої погляди й особистий досвід у вигляді
- емоцій, почуттів, переживань.
Слід навчитися:
- - варіювати голосом, берегти і намагатися не напружувати його;
- - обирати ті форми роботи, що допомагають досягти результату на уроці, а
- для цього потрібно відмінно знати методики викладання предмета;
- - розв’язувати будь-яку складну ситуацію;
- - на уроці працювати зі слабкими й сильними учнями;
- - працювати над мовленнєвими помилками учнів не тільки на уроці, але
- й поза ним;
- - детально продумувати урок, але акцентувати увагу учнів не тільки на
- уроці, але й поза ним;
- - детально продумувати урок, але акцентувати увагу учнів на головному,
- тобто на тому, чого ви повинні навчити їх;
- - використовувати картки там, де вони доречні, а не під час фронтальної
- роботи із класом, де можуть і повинні брати усі учні;
- - берегти час на уроці;
- - організовувати урок у такий спосіб, щоб учні сказали: “Як швидко минув
- урок!”
Важливі моменти для виконання на “автоматі”
- - Починати урок завжди вчасно.
- - Завжди бути готовим до уроку.
- - Приходити до класу хоча б за 15 хв до дзвінка, щоб перевірити
- стан
- кабінету, готовність дошки, учнів, зробити записи в журналі,
- відповісти
- на можливі запитання учнів та ін.
- - Обов’язково записувати на дошці тему уроку й домашнє
- завдання;
- стежити, щоб усі учні записали домашнє завдання до
- щоденників.
- - Розподіляти увагу в такий спосіб, щоб на будь-якому етапі
- уроку тримати в полі зору весь клас, запитуючи учня, якщо він
- відволікається
- або розмірковує про щось особисте.
- - Не зневажати записами на дошці, навіть нескладними кресленнями,
- малюнками, адже учень, яким би неуважним він не був, обов’язково
- перепише з дошки до зошита.
Самоосвіта
- - Не боятися вчитися у своїх колег, в учнів, на семінарах і курсах, із
- книжок та журналів.
- - Відвідувати уроки своїх колег, особливо в тих класах, де справи кепські. У
- такий спосіб, можна знайти відповіді на багато нагальних запитань.
Підготовка до уроку
- - Готуватися до кожного уроку творчо, придумуючи щоразу щось цікаве.
- - Докладно розробити конспект одного або декількох уроків. Нехай вони
- відрізнятимуться від звичайних уроків за формою, методами,
- насиченістю, цікавою інформацією, дослідами тощо.
- - Готуючись до уроку, краще розв’язувати всі завдання на окремих
- картках; причому завдання з одного підручника – на картках одного
- кольору, з посібника – на картках іншого кольору. У такий спосіб
- створюється корисна картотека – розв’язник.
- - Обов’язково передплачувати методичні журнали й газети, вести
- картотеку статей.
- - Готуючись до кожного уроку, визначити мінімальну добірку основних
- запитань, понять і тримати їх у полі зору учнів протягом усього уроку.
- Аналогічно в кожній темі визначити основні поняття, багаторазово їх
- повторювати впродовж усієї теми.
- - Застосовувати на уроках принцип “Нехай ті, хто знають, розкажуть тим,
- хто не знають”.
- - Робочий кабінет повинен бути естетично оформлений, але не в яскраві
- кольори. У кабінеті вчитель повинен усе мати попідруч, щоб не займатися
- пошуком перед уроками або під час їх проведення. Це значно полегшує
- учителеві роботу з учнями
(Використано матеріали навчального видання з серії “Золота педагогічна скарбниця” –
О.М.Ворожейкіна. 100 цікавих ідей для проведення уроку. -Х.: Вид. група “Основа”, 2011.)
Коментарi